Reasons for teachers' violation of laws and regulations and ways to reduce them from the point of view of administrators and teachers A Field Study in the Schools of the First Cycle of Basic Education in the City of Latakia

Authors

  • Thanaa Ghanem Latakia University
  • Rabab Aswad Latakia University

Keywords:

Teachers' violation of laws and regulations, compliance with laws in basic education, ways to reduce violation of laws

Abstract

يهدف البحث تعرف أكثر مخالفات المعلمين شيوعاً من وجهة نظر الإداريين والمعلمين في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمدينة اللاذقية، ونسب انتشار هذه المخالفات وأسبابها وسبل الحد منها، تم استخدام المنهج الوصفي، وطبقت الاستبانة كأداة للبحث على عينة من (120) معلماً وإدارياً وذلك خلال الأشهر الثلاثة الأولى من العام الدراسي الحالي. وأظهرت النتائج أن أكثر المخالفات شيوعاً هي تأخير وغياب بعض المعلمين عن العمل، وأداء العمل بطريقة غير مهنية، وإعطاء دروس خصوصية لطلابهم، والتحيز لبعض المتعلمين. وتعود أهم أسباب المخالفات إلى الظروف المادية والإنسانية الصعبة للمعلمين، والتعاطف مع بعض الحالات الإنسانية وضعف الدافعية للعمل وأخيراً تحقيق مصالح شخصية. أما أهم السبل للحد من المخالفات كانت من خلال تحسين وضع المعلمين المادي والاجتماعي، ونشر ثقافة سيادة القانون واحترامه وتشديد العقوبات لمرتكبي المخالفات.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thanaa Ghanem, Latakia University

    Lecturer in the Department of Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education - Latakia University. 

  • Rabab Aswad, Latakia University

    Lecturer in the Department of Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education - Latakia University

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Reasons for teachers’ violation of laws and regulations and ways to reduce them from the point of view of administrators and teachers A Field Study in the Schools of the First Cycle of Basic Education in the City of Latakia. (2025). Damascus University Journal of Educational and Psychologyical Sciences, 41(2). https://journal.damascusuniversity.edu.sy/index.php/eduj/article/view/12343